9 i 10 października 2019 r. reprezentacje klas
piątych wzięły udział w naszym pierwszym szkolnym hackathonie, którego
tematem była czysta woda. Wydarzenie rozpoczął wykład Pana Kamila
Chmiela z Hydropolis, który przybliżył problem zanieczyszczenia wód
naszym uczniom. Dzięki wielu przykładom Pan Kamil uzmysłowił dzieciom,
jak niewiele pitnej i czystej wody mamy do dyspozycji. Z przerażeniem
dowiedzieliśmy się, że w ciągu 30 lat wody może zabraknąć także w
Polsce. Podczas wykładu uczestnicy lepiej poznali skutki
zanieczyszczenia rzek i oceanów. Pan Kamil szczególną uwagę zwrócił na
problem zanieczyszczenia oceanów plastikiem i pojawieniem się tzw.
Wielkiej Pacyficznej Plamy Śmieci, która ma wielkość dwóch powierzchni
Francji. Ten bardzo interesujący wykład zmusił nas do refleksji, a
uczniów zachęcił do zadawania bardzo wielu pytań.
Następnego dnia uczniowie przystąpili do tworzenia
prac, które miały zwrócić uwagę odbiorców na problem zanieczyszczenia
wody lub jej braku. Swoje animacja lub gry uczniowie tworzyli w
aplikacji Scratch. Po 20 minutach musieli podzielić się z pozostałymi
grupami swoimi pomysłami na realizację swojej pracy. Praca w zespołach
klasowych sprzyjała powstawaniu ciekawych pomysłów i wykorzystywaniu
mocnych stron poszczególnych członków grupy. Po ponad godzinnej pracy
zespoły prezentowały dotychczasowe efekty
swojej pracy i plany na dokończenie animacji lub gier. Podsumowaniem
hackathonu była ocena prac wszystkich zespołów przez eksperta –
informatyka, Pana Adama Przybyłę z firmy Nokia. Pan Adam zwracał uwagę
na mocne strony prac i sugerował co można byłoby jeszcze poprawić.
Wyjaśnił także uczniom kim jest hacker.
Bardzo dziękujemy Panu Kamilowi Chmielowi i Panu
Adamowi Przybyle za pomoc w organizacji hackathonu. Doświadczenia
zebrane podczas przygotowywania tego wydarzenia wykorzystamy już wkrótce
– 18 października w naszej szkole przygotowujemy hackathonu kosmiczny
dla uczniów klas 6 z pięciu wrocławskich szkół.
Prace uczestników:
SP16: https://scratch.mit.edu/projects/337355987/
SP32: https://scratch.mit.edu/projects/337356471/
SP65: https://scratch.mit.edu/projects/337356200/
SP77: https://scratch.mit.edu/projects/337357815/
SP90: https://scratch.mit.edu/projects/337383985/
18 października 2019 roku odbył się w naszej szkole kosmiczny
hackathonu, czyli maraton informatyczny, pt. „Misja Apollo 11”.
Wydarzenie to łączyło obchody Europejskiego Tygodnia Kodowania 2019 oraz
50. rocznicę pierwszego lądowania człowieka na Księżycu. W hackathonie
uczestniczyły reprezentacje uczniów z 5 wrocławskich szkół
podstawowych: SP16, SP32, SP65, SP77 i SP90. Naszą szkołę reprezentowali
szóstoklasiści: Veronika Matviienko, Ryszard Kępa, Leon Leszczyński i
Krzysztof Lubiak.
Wydarzenie rozpoczął wykład o Księżycu oraz przygotowaniach i
przebiegu Misji Apollo 11, który przygotowała dla uczestników
doktorantka Instytutu Astronomicznego Uniwersytetu Wrocławskiego pani
Joanna Więckowska. Po krótkiej przerwie drużyny przystąpiły do
opracowania projektu gry lub prezentacji na temat lądowania na Księżycu.
Podczas pierwszego „check-point” uczestnicy zaprezentowali swoje
pomysły na realizację pracy. Następnie przystąpili do tworzenia
programów w aplikacji Scratch. Każda drużyna miała stworzyć autorską
pracę, czyli przygotować własne tło lub tła oraz duszki, do których
należało stworzyć skrypty. Niemal wszystkie drużyny postanowiły stworzyć
grę, w której można było zdobywać lub tracić punkty za różne zdarzenia.
Podczas kolejnego „check-point” drużyny zaprezentowały prototypy swoich
prac i plan działań. Po przerwie, podczas której uczniowie posilili się
przygotowanym przez naszą szkołę poczęstunkiem, przystąpili do dalszej
pracy. Finałem hackathonu była prezentacja programów i testowanie gier
innych drużyn.
Z przyjemnością obserwowaliśmy zaangażowanie uczniów w tworzenie
programów. Dzielili się zadaniami, wykorzystywali swoje mocne strony,
łączyli poszczególne tworzone przez siebie elementy w całość, dzielili
pomysłami i ciekawymi rozwiązaniami i to nie tylko z członkami własnej
grupy, ale także każdym zainteresowanym. Uczniowie udzielali sobie
pomocy, uczyli się od siebie, byli dla siebie nawzajem instruktorami,
mieli okazję zdobyć nowe doświadczenia. Musieli prezentować własne
pomysły członkom swojej grupy, a następnie prezentować efekty wspólnej
pracy wszystkim uczestnikom. Mieli także możliwość testowania gier
innych drużyn.
W ocenie prac – wskazaniu mocnych stron oraz elementów, które można
jeszcze poprawić, pomogła nam zaproszona ekspertka z firmy Pan Tablet
sp. z o.o. Pani Agnieszka Krawczyk bardzo uważnie przyglądała się
programom stworzonym przez poszczególne ekipy i życzliwie udzielała rad i
wskazówek.
Kosmiczny hackathonu był okazją do nauki w inny, niż na zajęciach
lekcyjnych, sposób. Był ciężką i długotrwałą pracą zespołową (trwał 5
godzin zegarowych), ale jednocześnie świetną zabawą dla uczestników,
którzy chcieli pracować jeszcze dłużej, aby swoje programy bardziej
rozbudowywać lub poprawiać. Mamy nadzieję, że udział w wydarzeniu
wszystkim uczniom dał niemałą satysfakcję ze wspólnej pracy i
osiągniętego wyniku.
Prace uczestników:
SP16: https://scratch.mit.edu/projects/337355987/
SP32: https://scratch.mit.edu/projects/337356471/
SP65: https://scratch.mit.edu/projects/337356200/
SP77: https://scratch.mit.edu/projects/337357815/
SP90: https://scratch.mit.edu/projects/337383985/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz