HACKATHONY


9 i 10 października 2019 r. reprezentacje klas piątych wzięły udział w naszym pierwszym szkolnym hackathonie, którego tematem była czysta woda. Wydarzenie rozpoczął wykład Pana Kamila Chmiela z Hydropolis, który przybliżył problem zanieczyszczenia wód naszym uczniom. Dzięki wielu przykładom Pan Kamil uzmysłowił dzieciom, jak niewiele pitnej i czystej wody mamy do dyspozycji. Z przerażeniem dowiedzieliśmy się, że w ciągu 30 lat wody może zabraknąć także w Polsce. Podczas wykładu uczestnicy lepiej poznali skutki zanieczyszczenia rzek i oceanów. Pan Kamil szczególną uwagę zwrócił na problem zanieczyszczenia oceanów plastikiem i pojawieniem się tzw. Wielkiej Pacyficznej Plamy Śmieci, która ma wielkość dwóch powierzchni Francji. Ten bardzo interesujący wykład zmusił nas do refleksji, a uczniów zachęcił do zadawania bardzo wielu pytań.
Następnego dnia uczniowie przystąpili do tworzenia prac, które miały zwrócić uwagę odbiorców na problem zanieczyszczenia wody lub jej braku. Swoje animacja lub gry uczniowie tworzyli w aplikacji Scratch. Po 20 minutach musieli podzielić się z pozostałymi grupami swoimi pomysłami na realizację swojej pracy. Praca w zespołach klasowych sprzyjała powstawaniu ciekawych pomysłów i wykorzystywaniu mocnych stron poszczególnych członków grupy. Po ponad godzinnej pracy zespoły prezentowały dotychczasowe efekty swojej pracy i plany na dokończenie animacji lub gier. Podsumowaniem hackathonu była ocena prac wszystkich zespołów przez eksperta – informatyka, Pana Adama Przybyłę z firmy Nokia. Pan Adam zwracał uwagę na mocne strony prac i sugerował co można byłoby jeszcze poprawić. Wyjaśnił także uczniom kim jest hacker.
Bardzo dziękujemy Panu Kamilowi Chmielowi i Panu Adamowi Przybyle za pomoc w organizacji hackathonu. Doświadczenia zebrane podczas przygotowywania tego wydarzenia wykorzystamy już wkrótce – 18 października w naszej szkole przygotowujemy hackathonu kosmiczny dla uczniów klas 6 z pięciu wrocławskich szkół.





18 października 2019 roku odbył się w naszej szkole kosmiczny hackathonu, czyli maraton informatyczny, pt. „Misja Apollo 11”. Wydarzenie to łączyło obchody Europejskiego Tygodnia Kodowania 2019 oraz 50. rocznicę pierwszego lądowania człowieka na Księżycu. W hackathonie  uczestniczyły reprezentacje uczniów z 5 wrocławskich szkół podstawowych: SP16, SP32, SP65, SP77 i SP90. Naszą szkołę reprezentowali szóstoklasiści: Veronika Matviienko, Ryszard Kępa, Leon Leszczyński i Krzysztof Lubiak. Wydarzenie rozpoczął wykład o Księżycu oraz przygotowaniach i przebiegu Misji Apollo 11, który przygotowała dla uczestników doktorantka Instytutu Astronomicznego Uniwersytetu Wrocławskiego pani Joanna Więckowska. Po krótkiej przerwie drużyny przystąpiły do opracowania projektu gry lub prezentacji na temat lądowania na Księżycu. Podczas pierwszego „check-point” uczestnicy zaprezentowali swoje pomysły na realizację pracy. Następnie przystąpili do tworzenia programów w aplikacji Scratch. Każda drużyna miała stworzyć autorską pracę, czyli przygotować własne tło lub tła oraz duszki, do których należało stworzyć skrypty. Niemal wszystkie drużyny postanowiły stworzyć grę, w której można było zdobywać lub tracić punkty za różne zdarzenia. Podczas kolejnego „check-point” drużyny zaprezentowały prototypy swoich prac i plan działań. Po przerwie, podczas której uczniowie posilili się przygotowanym przez naszą szkołę poczęstunkiem, przystąpili do dalszej pracy. Finałem hackathonu była prezentacja programów i testowanie gier innych drużyn.
Z przyjemnością obserwowaliśmy zaangażowanie uczniów w tworzenie programów. Dzielili się zadaniami, wykorzystywali swoje mocne strony, łączyli poszczególne tworzone przez siebie elementy w całość, dzielili pomysłami i ciekawymi rozwiązaniami i to nie tylko z członkami własnej grupy, ale także każdym zainteresowanym.  Uczniowie udzielali sobie pomocy, uczyli się od siebie, byli dla siebie nawzajem instruktorami, mieli okazję zdobyć nowe doświadczenia. Musieli prezentować własne pomysły członkom swojej grupy, a następnie prezentować efekty wspólnej pracy wszystkim uczestnikom. Mieli także możliwość testowania gier innych drużyn.
W ocenie prac – wskazaniu mocnych stron oraz elementów, które można jeszcze poprawić, pomogła nam zaproszona ekspertka z firmy Pan Tablet sp. z o.o.  Pani Agnieszka Krawczyk bardzo uważnie przyglądała się programom stworzonym przez poszczególne ekipy i życzliwie udzielała rad i wskazówek.
Kosmiczny hackathonu był okazją do nauki w inny, niż na zajęciach lekcyjnych, sposób. Był ciężką i długotrwałą pracą zespołową (trwał 5 godzin zegarowych), ale jednocześnie świetną zabawą dla uczestników, którzy chcieli pracować jeszcze dłużej, aby swoje programy bardziej rozbudowywać lub poprawiać. Mamy nadzieję, że udział w wydarzeniu wszystkim uczniom dał niemałą satysfakcję ze wspólnej pracy i osiągniętego wyniku.


Prace uczestników:
SP16: https://scratch.mit.edu/projects/337355987/
SP32: https://scratch.mit.edu/projects/337356471/
SP65: https://scratch.mit.edu/projects/337356200/
SP77: https://scratch.mit.edu/projects/337357815/
SP90: https://scratch.mit.edu/projects/337383985/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz